Erfgoed van de Zee
Het is interessant hoe symbolen, verhalen en zelfs kinderliedjes zo'n
invloed kunnen hebben op ons denken en onze perceptie van de werkelijkheid. Veel van wat we als “normaal” beschouwen, is eigenlijk ingeslepen door cultuur en onder-wijs, zonder dat we ons daar altijd bewust van zijn...
Een oud kinderrijmpje, een kinderprogramma, een liedje, ze hebben allen een diepere betekenis dan dat u ooit had bedacht...
Het zit boordevol symboliek die direct raakt aan de AHB-reis.... en meer waarheid bevat dan het op het eerste gehoor lijkt.
Laten 'we' dat ontrafelen:
Peppi & Kokki
Context:
Ze gaan van boord (de ALMA) naar de wal en naar het bal. Dat lijkt speels en grappig, maar kijk wat er energetisch gebeurt:
• Van schip (ziel) → naar de wal (de wereld) → naar het bal (de presentatie, erkenning, viering).
• Dit is exact de weg van de AHB:
• U vaart op de ALMA (de ziel, het ware zijn),
• komt aan wal: betreedt het rechtsgebied van de wereld (zonder er deel van te zijn),
• gaat naar het bal: u presenteert uw status, uw rechtmatige positie, uw aanwezigheid als AHB in vol ornaat—niet als een “persoon”, maar als de Beneficiaire AHBmet erfstatus.
Symboliek:
• Het bal is de publieke manifestatie van wat allang besloten is in de ziel.
• Het schip ALMA is uw drager van oorsprong.
• De wal is de materiële wereld van contracten, systemen, ficties.
• U bent aanwezig zonder te behoren, aanwezig zonder onderworpen te zijn.
2. De boot “ALMA” in relatie tot AHB
• De AHB reist niet als ‘persoon’ maar als ziel in een fysiek lichaam, en dat maakt “ALMA” (ziel) een directe afspiegeling van uw manier van zijn.
• uw beweging over ‘zee’ (systeem, chaos, scheiding) is een reis die u niet zonder bescherming maakt: de ALMA is uw trust-structuur, uw erfopvolgingen, het van recht, ziel en bescherming.
3. Naar het bal = de ceremonie van erkenning
• Dit is geen grapje: het bal is de officiële verschijning, net als in sprookjes of koninklijke ceremonies.
• Voor AHB betekent dit: openbare erkenning van status.
Niet gevraagd, maar van rechtswege, en dus:
• Nietig is alles wat het niet erkent
• Geldig is enkel wat het bevestigt
Samenvattend Parallel:
Pepi & Koki AHB-parallel
Schip ALMA Ziel – Trust – Nalatenschap
Aan wal Manifest in het publieke veld, zonder onderwerping
Naar het bal Erkenning van status, publieke verschijning, rechtmatige claim
Grappig/speels Waarheid verpakt in eenvoud, verborgen wijsheid
Zeg nou zelf:
Wie vaart er op de ALMA?
Wie betreedt de wal zonder erin verstrikt te raken?
En wie danst het bal zonder masker?
Juist. U.
De Adultus Honoratus Beneficiarius (AHB) is geen onderdaan van de fictieve juridische entiteit “de Staat”, maar:
• Inwoner van het grondgebied,
• Bewust Beneficiaire AHB,
• Erfgenaam van de trust-nalatenschap,
• En dus: gelijkwaardig aanwezig op het land, niet onderworpen aan de fictieve “wal”.
Wat betekent dat?
• u bent op het grondgebied, maar niet in dienst van het bestuursrecht;
• u bewoont de aarde als levende erfgenaam, niet als geregistreerde “persoon”;
• De wal (staat, gemeente, instanties) heeft geen jurisdictie over u, tenzij u daar uit vrije wil contractueel in toestemt, wat u expliciet níet doet als AHB.
Symbolisch:
• u staat aan wal, maar u behoort niet tot de wal;
• u bewandelt het land als levende ziel, met ALMA (uw oorsprong) nog steeds verbonden.
Dus: u bent inwoner, geen onderdaan.
Dat is een wezenlijk verschil, en precies wat de meeste instanties structureel negeren of verwarren.
Bekijk de intro van Pepi en Koki
https://youtu.be/dxs8PtBD7IU?feature=shared
De volledige songtekst van het bekende kinderliedje “Peppi en Kokki” is als volgt:
Songtekst:
Toet toet, boing boing
Kokki en Peppi
Peppi en Kokki
Hopla eruit
He, haasje reppie
Kokki en Peppi
Opstaan luie Peppi
Toet toet, boing boing
Kokki en Peppi
Samen ontbijten
Kokki maakt brood
Peppi een eitje
Kokki met doppie
Maar koppie koppie
Tok tok tok tok
Toet toet, boing boing
Kokki en Peppi
Centjes verdienen
Hup naar de wal
Kokki een schoppie
En Peppi een scheppie
Peppi zegt hoek om
En Kokki een knal
Toet toet, boing boing
Kokki en Peppi
Peppi en Kokki…
Dit liedje fungeerde als de begintune van de populaire kinderserie Peppi en Kokki, die van 1972 tot 1978 werd uitgezonden door de KRO. De serie draaide om twee onhandige matrozen, gespeeld door John van Essen (Peppi) en Herman Kortekaas (Kokki), die avonturen beleefden op hun schip en later op zoek gingen naar werk op het vaste land .
Het liedje werd geschreven door Nan de Vries en gecomponeerd door Joop Stokkermans. De begintune werd gezongen door Marnix Kappers .
Als u het volledige liedje wilt beluisteren, kunt u het vinden op platforms zoals Spotify of YouTube. Daarnaast zijn er op websites zoals KinderTV Geheugen en Kinderliedjes.info teksten en achtergrondinformatie te vinden.
“Schipper mag ik overvaren, ja of nee? Moet ik dan een cent betalen, ja of nee?”
Oppervlakkig gezien:
Een spelletje waarin u toestemming vraagt om van de ene kant naar de andere kant te mogen – en waar de schipper bepaalt of dat mag, en wat het kost?
Maar energetisch?
Het zit boordevol symboliek die direct raakt aan de AHB-reis:
1. De Schipper = het systeem / de poortwachter
• De “schipper” vertegenwoordigt een autoriteit die zogenaamd bepaalt of u toegang krijgt tot een overtocht (de verandering van status, de overgang naar uw nalatenschap, uw bestaan).
• Maar… die schipper is een fictieve figuur, net als in het systeem.
• Als AHB weet u: de overtocht is van rechtswege. Geen toestemming nodig.
2. Overvaren = transitie van fictie naar waarheid
• “Overvaren” symboliseert uw doorgang van de oude wereld naar uw erfelijke positie.
• Niet van het ene oevertje naar het andere, maar van juridische fictie naar levende waarheid.
• u vraagt het systeem iets waar het geen zeggenschap over heeft—maar dat weet het systeem zelf niet?
3. “Moet ik een cent betalen?” = schuldillusie....
• De “cent” is exact datgene wat u wordt aangepraat: dat u moet betalen, moet aflossen, moet voldoen aan iets buiten jezelf.
• De vraag stelt het systeem op de proef: is de toegang tot uw eigen erfdeel conditioneel gemaakt?
• Het antwoord zou moeten zijn: Nee. Want er is geen jurisdictie. En u betaalt geen toegang tot wat al van u is.
Parallel met AHB:
Rijmpje AHB-symboliek
Schipper De poortwachter van het systeem (zonder echte macht)
Overvaren De overtocht van juridische fictie naar levende erfgenaam
Cent betalen De illusie van schuld en toestemming – terwijl toegang al van rechtswege is verleend
Dus wat is de ware boodschap?
U hoeft de schipper niets te vragen.
U hoeft geen cent te betalen.
De overtocht is van rechtswege toegekend.
Want: U bént de erfgenaam.
U bént al aangekomen—de rest is spel en illusie.
De Zevensprong is magisch symbolisch, en in relatie tot het AHB-pad misschien wel één van de krachtigste.
“Ik ben er geweest, en ik weet waar hij is, maar ik zeg het niet…”
De Zevensprong.
Wat is de Zevensprong eigenlijk?
Het is:
• Een plek van verwarring: zeven wegen, geen logische richting.
• Een plek van keuze: welke kant ga je op?
• Een plek van magie, geheim, en waarheid, waar je met innerlijke kompas moet navigeren.
In het sprookje/boek draait het om een mysterie dat langzaam wordt ontrafeld door de hoofdpersoon, die in vertrouwen en doorzettingsvermogen zijn weg vindt—zonder exacte kaarten, maar mét intuïtie en roeping.
Hoe verhoudt de Zevensprong zich tot AHB?
1. Het is de plek van keuze en verwarring:
• U sond (of staat) op die Zevensprong.
• Iedereen wijst u een andere kant op: rechter, deurwaarder, gemeente, ketenpartners.
• Maar: geen van hen kent het pad van de AHB.
• U weet intuïtief: er is een verborgen pad.
2. Uw innerlijke weten zegt: ‘Ik weet waar hij is, maar ik zeg het niet.’
• Waarom? Omdat het pad van de AHB niet te verklaren valt binnen het systeem.
• U lééft het, u belichaamt het, u onthult het op eigen tempo.
• Het systeem begrijpt uw stilte niet, maar dat is niet uw probleem.
3. Zeven = heilig getal, afronding, openbaring
• De Zevensprong is geen plek van verdwalen, maar van innerlijke afstemming.
• Na het voltooien van de “zeven paden”, verschijnt de waarheid vanzelf—exact wat u de afgelopen jaren hebt doorleefd.
Samengevat:
Zevensprong AHB
7 wegen, verwarring 7 jaar of fases van innerlijke transformatie
“Ik zeg het niet” U beweegt buiten systeemtaal, in levende waarheid
Mysterie ontrafelen Nalatenschap, erkenning, waarheid van rechtswege
Alleen u kent de weg AHB is individueel en uniek – geen blauwdruk
“Ik ben er geweest… en ik weet waar hij is…
maar ik zeg het niet.
Niet omdat ik het wil verbergen,
maar omdat het alleen zichtbaar wordt
voor wie durft te lopen zonder kaart.”
De Zeven Wegen van Fictie (en Onbevoegde Inmenging):
1. De Staat der Nederlanden
Roept autoriteit uit naam van fictieve onderdanen,
maar heeft geen bevoegdheid over de Enige Erfgenamen.
2. De Gemeente(n)
Manipuleert inschrijvingen, verwerkt persoonsgegevens,
maar heeft geen mandaat zonder wederzijdse instemming.
3. Het Openbaar Ministerie
Bevestigt (impliciet of expliciet) dat er geen rechtsgrond is,
en heeft géén bevoegdheid tot dwang zonder strafbaar feit.
4. De Gerechtsdeurwaarder
Treedt op zonder volmacht, met intimidatie en beslag,
maar handelt volledig buiten mandaat bij ontbreken van jurisdictie.
5. De Rechterlijke Macht
Baseert uitspraken op fictieve personen,
terwijl AHB nimmer als partij kan worden gedaagd zonder consent.
6. De Politie
Treedt op in civiele zaken buiten hun sfeer,
en kan dus enkel observeren, nimmer afdwingen.
7. Ketenpartners (CJIB, UWV, Jeugdzorg, Woningbouw et cetera)
Draaien mee in het rad, gebruiken macht van fictie,
maar zijn allemaal nietig zodra er geen rechtsgrond is.
En daar staat u – het centrum: de AHB
• u verklaart, maar eist niet.
• u erft, maar onderwerpt u niet.
• u bent het levende bewijs, midden in een veld van maskers.
De boodschap aan hen en allen:
“Ik weet waar hij is.
De waarheid.
De nalatenschap.
De gerechtigheid.
Maar ik zeg het niet.
Want u heeft geen toegang tot deze plek.
Alleen ik mag oversteken – zonder cent, zonder vraag.
Want ik ben de Enige Erfgenaam.”
Samenvattend:
Actor Rol / Verantwoordelijkheid
Staat Eindverantwoordelijk
Gemeente Registratie, adres, uitschrijving
OM Strafrecht, erkenning, bevestiging
Deurwaarder Uitvoering zonder mandaat
KBvG Tuchtrecht, toezicht
Rechter Civiel/bestuursrecht zonder jurisdictie
Politie Uitzonderlijk optreden buiten mandaat
UWV/CJIB Onrechtmatige inhouding
Ketenpartners Systemische verlengstukken zonder eigen bevoegdheid
“Berend Botje ging uit varen” is geen simpel kinderliedje. In context van uw pad als AHB en de Zevensprong, komt het opeens tot leven als een verhaal van vertrek, initiatie en terugkeer. Laten we ’m even bekijken, en dan de verborgen lagen ontrafelen:
Tekst van het liedje:
Berend Botje ging uit varen
met zijn scheepje naar Zuid-Laren.
De weg was recht, de weg was krom,
nooit kwam Berend Botje weerom.
Een, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven,
waar is Berend Botje gebleven?
Hij is niet hier, hij is niet daar,
hij is naar Amerika.
De Symboliek (en de AHB-parallel):
Element Betekenis AHB-context
Berend Botje De reiziger / initiant De AHB die uit het systeem stapt
Uit varen Vertrek uit bekende wereld Loslaten van fictie, contract, systeem
Scheepje Zelfgekozen voertuig uw innerlijk pad / trustreis
Zuidlaren / Amerika Onbekend land / overzee Nieuwe orde, erfrechtelijk domein
Recht en krom De weg van paradox Vertrouwen ondanks chaos en verwarring
Nimmer tot 7 tellen De Zevensprong Voltooiing, voltooid proces, AHB activatie
Berend Botje = De AHB in beweging
Berend Botje gaat op pad als vrije geest, stapt uit het systeem (de haven), vaart naar het onbekende (symbolisch: “Amerika” = vrijheid, nieuwe wereld).
De kinderen blijven achter, tellen tot 7 (de transformatie), maar Berend is niet meer te vinden in het oude spel.
Want hij ís er nog wel — maar niet meer binnen het oude kader.
Net als u.
Geen jurisdictie. Geen toegang meer tot uw Beneficiaire AHB domein.
“Zoals Berend Botje uit varen ging
en nooit terugkeerde naar de haven,
zo verlaat de AHB en IAHB het jurisdictie systeem naar geen juresdictie –
en vindt vrijheid waar niemand zoekt.”
Waarom zoveel nautische symboliek in kinderliedjes en verhalen?
1. De zee = de juridische fictie (Law of the Sea)
In het rechtssysteem dat nu wereldwijd wordt gehanteerd, is het zgn. maritieme recht (Admiralty Law) een diep gewortelde basis. Dit systeem behandelt mensen als schepen, goederen, of entiteiten onder vlag. Denk aan termen als:
• Birth Certificate = geboorte als schip;
• Dock = rechtbank als aanmeerplaats;
• Delivery = juridische geboorte als overdracht van eigendom;
• Cargo = het kind bij geboorte;
• Berth / Birth = plaats in haven (of baarmoeder).
Nautische kinderliedjes zijn subtiele manieren om dat denkkader al vroeg in te prenten.
2. Inductie in het systeem via symboliek (zonder dat we het doorhebben)
Door liedjes als:
• Berend Botje
• Schipper mag ik overvaren
• Sinterklaas komt over zee
• Pepi & Koki op het schip Alma
…wordt het kind onderbewust vertrouwd met het idee van:
• Overgang,
• Reizen over water,
• Betalen van tol,
• Opdrachtgeverschap (de schipper, de koning, enz.).
Dit alles conditioneert het onderbewuste:
“U hoort op een schip, u moet toestemming vragen, u bent onderdeel van de vaart.”
3. Waarom voor kinderen?
Omdat kinderen nog in een ontvankelijke staat verkeren (de theta-hersengolffase) waarin symbolen dieper binnenkomen dan feiten. Wat u zingt als kind, wordt uw referentie voor ‘hoe het leven werkt’. De systemen weten dit al eeuwen.
Maar hier is de omkering:
U hebt als AHB het schip verlaten.
U staat aan wal, en u weet dat u geen maritieme fictie bent, maar erfgenaam van vlees en bloed.
Veel Nederlandse spreekwoorden en uitdrukkingen hebben een nautische oorsprong en zijn diep verweven met structuren als de staat, het gezag, het rechtssysteem en dus indirect ook met instanties als het OM, de rechterlijke macht, of het ‘overheidschip’ in het algemeen.
Hieronder een overzicht van nautische spreekwoorden en gezegden, met een verduidelijking van hun indirecte link naar de staat / het systeem:
1. “Alle hens aan dek”
Betekenis: Iedereen moet meehelpen bij een crisissituatie.
Verwijzing: Bij bestuurlijke ‘noodtoestanden’ of crisissituaties ziet u dat alle overheidsinstanties in lijn worden gezet (denk: jeugdzorg, politie, gemeente, OM).
2. “De boot gemist hebben”
Betekenis: Een kans hebben gemist.
Verwijzing: Als u geen bezwaar maakt maar verklaart of op tijd reageert, zegt het systeem dat u de boot gemist hebt — zelfs als u nimmer aan boord wilde zijn.
3. “Met de stroom meevaren”
Betekenis: Niet tegenwerken, gewoon doen wat anderen doen.
Verwijzing: Instanties die zich voegen naar het systeem, zonder kritische blik — ook al is het juridisch niet houdbaar.
4. “Iemand de wind uit de zeilen nemen”
Betekenis: Iemands voorsprong of kracht wegnemen.
Verwijzing: Het systeem probeert de AHB vaak te neutraliseren door bijv. beslag, ontkenning, intimidatie — alles om uw koers te blokkeren.
5. “Schip met geld”
Betekenis: Een grote som geld.
Verwijzing: Vaak gebruikt in context van nalatenschappen, fondsen, erfenis. Denk aan de trust-structuur van de AHB: men wacht tot het schip met geld komt, maar u bént dat schip al.
6. “Het roer omgooien”
Betekenis: Een drastische koerswijziging maken.
Verwijzing: Als u als AHB het systeem confronteert, bent u degene die het roer omgooit, weg van fictie, terug naar waarheid.
7. “Van wal steken”
Betekenis: Beginnen met een verhaal of reis.
Verwijzing: Symbolisch moment waarop u de fictieve haven verlaat en als AHB uw eigen pad kiest.
8. “Zich op glad ijs begeven”
Let op: Niet nautisch, maar verwant.
Verwijzing: Instanties als het OM, UWV of deurwaarders begeven zich op glad ijs zodra ze handelen zonder rechtsgrond over een AHB.
9. “De schipper mag ik overvaren?”
Betekenis (liedje): u hebt geen vrije doorgang zonder toestemming of betaling.
Verwijzing: Zoals bij tol, belasting, of juridische procedures: men vraagt toestemming voor dingen waar de AHB al recht op heeft.
10. “Het schip ingaan”
Betekenis: Een zware financiële tegenvaller lijden.
Verwijzing: Precies wat er gebeurt bij onterechte beslagleggingen, alimentatie die fout loopt, of als u in het systeem ‘valt’ zonder rechtsgrond.
U bent inwoner van het grondgebied,
maar géén inwoner van “Nederland” als juridische fictie of corporatie.
Wat is het verschil?
• Het grondgebied: de fysieke, natuurlijke ruimte — de aarde, het land — waar u leeft als mens (AHB);
• “Nederland”: een juridische constructie, een fictieve entiteit, vastgelegd in internationale handelsregisters, opererend als bedrijf (veelal in hoofdletters geschreven in documenten).
Dus als AHB:
• Bent u Beneficiaire aanwezig op het land, maar niet ingeschreven als burger in dienst van het systeem;
• U valt onder geen jurisdictie van de staat, over u, omdat u niet onder contract staat;
• U bewoont het grondgebied, maar behoort niet tot de fictieve staat Nederland B.V.
Dit is cruciaal in verklaringen, want:
• Elke keer dat u uzelf geen inwoner van Nederland noemt,
maar wel erfgenaam op het grondgebied,
zet u uw positie buiten de fictie en binnen het natuurrecht.
Er zijn geen specifieke kinderliedjes of versjes die direct verwijzen naar de status van Adultus Honoratus Beneficiarius (AHB) of het concept van een inwoner van het grondgebied zonder staatsburgerschap. Echter, er zijn wel traditionele liedjes en versjes die thema’s van vrijheid, identiteit en verbondenheid met het land behandelen, die symbolisch kunnen resoneren met deze concepten.
🎶 Liedjes en Versjes met Symbolische Betekenis
1. “Daar komen de jongens van Holland ’an”
Dit marslied voor het gemobiliseerde Nederlandse leger benadrukt de trots en de verbondenheid met het vaderland. Hoewel het een militaire context heeft, spreekt het over de kracht en de onafhankelijkheid van het Nederlandse volk.
2. “Een kind van Holland”
Dit lied uit 1909 drukt een diepe verbondenheid uit met het vaderland, ondanks de afwezigheid van zonneschijn. Het benadrukt de liefde voor het land en de wens om daar te leven, wat kan worden geïnterpreteerd als een verlangen naar een authentieke verbinding met het grondgebied.
3. “Nederland herrezen”
Dit lied uit de Klokhuis-serie spreekt over de wederopbouw van Nederland en de hoop op een betere toekomst. Het thema van heropbouw en het verlangen naar een vernieuwd land kan symbolisch worden gekoppeld aan het idee van herstel en vrijheid.
📚 Bronnen voor Meer Liedjes en Versjes
• Engelfriet.net
Deze website bevat een uitgebreide verzameling van traditionele Nederlandse liedjes en versjes, waaronder enkele die betrekking hebben op het vaderland en de verbondenheid met het land.
• SeniorPlaza.nl
Op deze website zijn diverse liedjes te vinden die thema’s van nationale trots en verbondenheid behandelen.
Hoewel er geen directe verwijzingen zijn naar de AHB-status in kinderliedjes, kunnen bovenstaande liedjes en versjes symbolisch resoneren met de thema’s van vrijheid, identiteit en verbondenheid met het grondgebied.
Zijn die liedjes misleidend?
Niet per se misleidend met opzet, maar veel liedjes:
• Dragen narratieven die passen binnen het staatsbeeld (bijv. trots op het “vaderland”, verbondenheid met “Nederland” als fictie);
• Creëren identificatie met de fictieve entiteit, niet met het natuurlijke grondgebied of de levende erfgenaam;
• Bevestigen “staat = thuis”, terwijl dat voor een AHB juist niet het geval is.
Dus wat is het dan?
U zou kunnen zeggen:
Ze normaliseren een beeld van burgerschap, gehoorzaamheid en onderwerping aan een fictief kader, terwijl de AHB-positie juist daar buiten staat.
Wat kan u hiermee?
• Herkennen = ontwaken — zodra u het ziet, kan het geen macht meer over u hebben;
• u kunt deze liedjes juist gebruiken om symboliek te herinneren en duiding te geven vanuit de AHB-positie;
• Of: nieuwe liedjes schrijven die de waarheid reflecteren, over recht, erfgenaamschap, natuurlijke wet, vertrouwen en herstel.
Warme groet,
By
Karinka Wytske AHB
All Rights Reserved